25-07-2025 LEMMER – Het gewicht van landbouwvoertuigen neemt toe en dat zorgt voor een hogere druk op de bodem wat leidt tot verdichting tot op aanzienlijke diepte. Bodemverdichting heeft een negatieve invloed op de beworteling en de watervoorziening van gewassen, wat kan leiden tot aanzienlijke opbrengstverliezen. Om schade aan de bodemstructuur te voorkomen, moet de trend naar zwaardere voertuigen worden omgebogen blijkt uit onderzoek..
In de afgelopen 50 jaar is het gewicht van landbouwvoertuigen fors gestegen. Onderzoek toont aan dat de wiellast van trekkers gemiddeld elke 15 jaar met een ton toeneemt. De afgelopen 15 jaar is deze toename versneld, met een stijging van de wiellast met 15 à 20%. Hoewel er in bandentechnologie en in sommige gevallen rupstechnologie flinke stappen zijn gezet, bijvoorbeeld door lagere bandenspanning toe te passen voor een betere gewichtsverdeling, is het contactoppervlak tussen band en bodem niet in gelijke mate toegenomen. Daardoor leidt de hogere as last alsnog tot een toename van de bodemdruk, vooral op dieptes tussen de 30 en 80 centimeter.
Om schade aan de bodemstructuur te beperken, is het noodzakelijk de trend naar steeds zwaardere voertuigen te keren. Het verlagen van de as last tot onder de 10 ton is daarbij een belangrijke maatregel. Dit kan onder meer door te kiezen voor lichtere machines, veldwerk onder natte omstandigheden te vermijden, gebruik te maken van lage bandenspanning en te werken met vaste rijpaden. Moderne landbouwvoertuigen zijn efficiënter dan ooit en leveren waardevolle tijdswinst op. Maar het is belangrijk om te voorkomen dat dit leidt tot steeds zwaardere machines.