FrieslandCampina boekt hoger nettoresultaat over eerste helft van 2025

23-07-2025 LEMMER – Zuivelconcern FrieslandCampina heeft het eerste halfjaar van 2025 een omzet geboekt van 6,8 miljard euro. Dat is 6,4% meer dan in de vergelijkbare periode in 2024. Het bedrijfsresultaat is gestegen naar 363 miljoen euro, ten opzichte van 301 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2024, dankzij verbeteringen in volumemix en kostenbesparingen. Het nettoresultaat steeg naar 230 miljoen euro in het eerste halfjaar 2025, vergeleken met 183 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

De netto-omzet van FrieslandCampina steeg ondanks lagere volumes. De omzetgroei werd vooral gedreven door hogere verkoopprijzen ter compensatie van de hogere melkprijzen en inflatie. De verbetering van het bedrijfsresultaat kwam met name door sterke prestaties van de businessgroepen Specialised Nutrition en Ingredients en door de gerealiseerde kostenbesparingen. Van de voor 2025 verwachte besparingen is in het eerste halfjaar 132 miljoen euro gerealiseerd.

In het eerste halfjaar van 2025 presteerden de businessgroepen Specialised Nutrition en Ingredients het sterkst. Beide businessgroepen realiseerden groei in marktaandelen en bedrijfsresultaten, gedreven door een aanhoudende vraag naar hoogwaardige, gespecialiseerde voedingsproducten en ingrediënten voor specifieke doelgroepen zoals kinderen en sporters.

De businessgroep Europe kende een positieve ontwikkeling in de prioriteitsmerken. Over het geheel genomen daalde het volume van de businessgroep licht, in lijn met gemaakte strategische keuzes, door lagere volumes van niet-prioriteitsmerken. De businessgroep Retail & Americas rapporteerde een solide eerste halfjaar met volumegroei en versterkte marktposities dankzij succesvolle samenwerking met retailpartners.

De businessgroep Middle East, Pakistan & Africa hield de marges stabiel ondanks economische druk in enkele kernmarkten. De business groep Asia werd geconfronteerd met marktonzekerheden en toenemende concurrentie, wat leidde tot een daling in vraag en bedrijfsresultaat. Bij de businessgroep Professional was er omzetgroei in strategische categorieën, maar het resultaat daalde als gevolg van kostenstijgingen.

FrieslandCampina verwacht in de tweede helft van 2025 met verschillende uitdagingen te maken te krijgen die in 2024 of eerder in 2025 nog niet aanwezig waren. Het consumentenvertrouwen is wereldwijd laag, wat naar verwachting zal leiden tot een daling in de afzet. Valutaontwikkelingen zullen naar verwachting een negatief effect hebben en de basizuivelmarkten worden minder gunstig. Deze factoren zullen leiden tot een lagere winstgevendheid.

De besparingsprogramma’s binnen het concern blijven onverminderd doorgaan en dat zal de negatieve effecten op de winstgevendheid deels compenseren. Het bedrijf verwacht dat de totale bruto jaarlijkse besparingen aan de bovenkant van de bandbreedte van 400 miljoen tot 500 miljoen euro zullen uitkomen, ten opzichte van het basisjaar 2023.