29-04-2021 LEMMER – Het aanbieden van groente en fruit in de klas via het Europese schoolfruit- en groenteprogramma lijkt gezond eetgedrag te stimuleren op scholen zonder specifiek voedingsbeleid. Dat blijkt uit onderzoek. Het lesprogramma ‘Smaaklessen’, waarbij scholen lessen geven over smaak en eten, zorgt bij leerlingen voor meer kennis over gezonde voeding, ongeacht het voedingsbeleid van de school.
Smaaklessen is een lesprogramma dat is ontwikkeld door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over smaak en eten voor groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs. In Nederland maakt 75% van de scholen gebruik van dit lesaanbod. Via het Europese schoolfruit- en groenteprogramma wordt jaarlijks aan gemiddeld 3000 basisscholen gedurende 20 weken, voor 3 keer per week, groente en fruit aangeboden aan alle leerlingen. Daarnaast zijn er ook lessen aan verbonden.
In de studie volgden een derde van de scholen geen programma, een derde alleen het schoolfruit-programma en een derde zowel het schoolfruitprogramma als Smaaklessen. Over het algemeen hadden de programma’s geen invloed op groente en fruitconsumptie bij kinderen. Wel is er een verhoging in groente- en fruitinname gevonden door het aanbieden van schoolfruit bij leerlingen op scholen waar geen voedingsbeleid actief is.
Het verschil in groente- en fruitconsumptie was alleen zichtbaar bij de groep met zowel schoolfruit als Smaaklessen. De leerlingen die daar aan deelnamen wisten daarna ook meer over gezonde voeding dan leerlingen die niet meededen aan de programma’s. Ook was het aantal ontvangen lessen van Smaaklessen van invloed op de hoeveelheid kennis over gezond eten. De lessen werden goed gewaardeerd door zowel leerlingen als docenten: van deze kregen ze respectievelijk 3.8 en 4.1 van de 5 punten.